Natursnokarnas aktiviteter 2013

Vatten!

vatten2(1)

vatten3(1)

I lördags trodde jag att för första gången kommer inte ett enda barn. Och vår nya natursnoksledare (yippie!!) Ann som skulle vara med o se hur det kan gå till. Men när jag nästan gett upp kom tre barn o deras medföljande föräldrar så med mig, min dotter o Ann blev vi ett helt gäng:-).

O vi grävde i sjöbotten, jagade skräddare o småfisk. Akvarierna fylldes med virvelbaggar, trollsländelarver, husbyggare o grodyngel.

Någon lek hann vi inte med denna gång, men vi avslutade med att fika i solskenet.

Detta var sista träffen inför sommaren men vi drar igång i augusti med en kvällsträff då vi ska spana efter fladdermöss:) /Lena

Lördag 4 maj

Sagovandring uppe vid Sidsjöområdet

Kl 11 samlades vi vid parkeringen vid SOK-stugan. En snabb genomgång om vad Natursnokarna är och att vi sponsras av IKEA.

Efter det gick vi över en liten bäck och in i mörka skogen. Sex barn i åldrar från 2 till 12 och sju vuxna med mig som ledare. Vi letade djur som gömt sig och den första vi hittade var en liten katt. Och katter förekommer i många sagor, men Pettsson och Findus kom de flesta på. På väg till nästa djur hittade vi spillning av orre. Som ett litet nystan låg det på marken.
Vi letade och hittade många djur, en apa (djungelboken), två möss (stadsmusen och lantmusen), en kråka (Mamma Mu och Kråkan såklart), en padda (Tummelisa) och en liten tomtegubbe som höll uppsikt över oss.
Efter vandringen gick vi tillbaka till utgångspunkten och medan vi fikade läste vi sagan om Mamma Mu och Kråkan och deras vårstädning.

Tur med vädret hade vi oxå.

Lördag 13 april

Lördagen 13 april hade vi hoppats på att grodleken skulle vara igång.
Hittills har vi inte lyckats träffa rätt en enda gång. Men oavsett så håll utkik i tidningarna eller ta er till Grodtjärn en solig dag i början av våren. Grodorna behöver bara att isen släppt runt kanterna och lite barmark så är grodleken i gång. Faktiskt är det så att det första grodorna gör när de vaknar är att para sig. Äter gör de efteråt.

Vi fick istället leta konstgjorda grodor i snön och prata lite fakta om grodor. Dessutom hittade vi en snöfri glänta där myrorna var i full gång. Så visst blir det en vår även i år.

Fem vuxna, 4 barn (varav ett barn i barnvagn och sov hela tiden) och en hund.
Vädret var mulet men varmt.

Lördag 23 mars

Lördagen 23 mars pimplade vi på Sidsjöns is.
Det var strålande sol men vi fick absolut ingen fisk.
Fyra vuxna och 4 barn (varav ett i barnvagn) hittade ut på isen. Tillsammans med flera hundra andra personer som också försökte få fisk.
Lekte gjorde vi genom att gissa djur och jaga varandra över isen.

Söndag 24 februari

Djurspår i snön

Det var + 4 grader på söndagen när Natursnokarna, tillsammans med ”stora” Naturskyddsföreningen gav sig upp på upptäcktsfärd på Norra Berget med Andreas Aronsson som ledare för att leta djurspår. Det varma vädret gjorde att mindre djurs spår tinat bort men lite större gick att se som räv och ekorre. Bilden på spåren av ekorre visar att den hoppat åt höger i bild och satt sina bakfötter som avtryck före framfötterna. 25 deltagare var med på utflykten varav 8 barn. En fin dag.

Text och foto: Hans Andersson