Världens längsta blomsteräng

Tallberg 2014 foto: Håkan Sundin

Torsdag 16:e mars kl 19.30
Kyrkans Hus, Sundsvall, rummet Paulus

Naturskyddsföreningen bedriver för tillfället projektet ”Världens längsta blomsteräng” som syftar till att återskapa livsmiljöer i slåttrade vägkanter där vilda blommor samt humlor, bin och andra pollinatörer kan trivas. Dessa blommor och insekter fanns tidigare i framförallt ängs- och betesmarker, men sedan slutet av 1800-talet har ytan med betes- och ängsmark minskat med 75 procent. Därför är det så viktigt att återskapa dessa miljöer, då vi är beroende av vilda växter och pollinatörer för en stark biologisk mångfald och inhemsk matproduktion. Här i Medelpad har vi de finaste blomrika vägkanterna i våra kalkområden i Borgsjö, Ånge och på norra Alnön och Söråkerslandet. Flygrakan före Jämtkrogen på väg E 14 i Ånge hyser orkidéer, skogsklocka och andra fina växter sommartid. Vägsträckan Söråker-Åstön i Timrå är även utpekad som ”artrik vägkant”.

Torsdag 16 mars får vi besök av Lydwin Wagenaar, som arbetar som projektkoordinator för ”Världens längsta blomsteräng”. Hon åker runt i Sverige och föreläser om projektet, hur det går till och vad som är viktigt att tänka på.

Vi härlsar er varmt välkomna till Kyrkans Hus i Sundsvall (gamla flickskolan), rummet Paulus, kl. 19.30 den 16 mars. Föredraget samordnas med Medelpads Botaniska Förening.

För vår planering av fika (30 kr) vill vi ha anmälan till föredraget
senast måndag 13 mars till e.sundin@telia.com eller telefon 070-9220416.

Flera personer inom Naturskyddsföreningen kommer att vara på plats och finns tillgängliga för intervjuer bland annat Björn Abelson liksom Eva Sundin från Medelpads Botaniska Förening. De kan till exempel informera om varför det är viktigt att inte bara Sundsvall, utan även Timrå och Ånge kommuner i Medelpad engagerar sig. Projektet gör det till exempel lättare att nå flera miljömål som kommunerna har ett ansvar för att leva upp till.

Samarrangemang: MBF, Naturskyddsföreningen Sundsvall-Ånge
__________________________________

Informationen handlade om hur kretsarna kan få hjälp och råd angående skötsel av ängar.