Aktuellt i september

Inför miljövänliga veckan

miljovecka

Lördag kl 10.00 -15.30

Välkomna till en dag i Sundsvall med gott fika, trevliga människor och viktiga fakta! Under dagen får du alla verktyg du behöver för att göra en bra kampanj i din kommun eller bara få veta mera om sambandet frukt / kemikalier och hur Vallens skola arbetar för att bjuda eleverna på eko-mat.

Läs mer!

Referat
Lie Södahl från Riks på Handla Miljövänligt tipsade och gav oss fakta om
ekologiska livsmedel. Att handla med tanke på att skona naturen innebär
att vi väljer produkter där djurhållningen, bekämpningsmedel och
konstgödsel inte ska ha använts. Dessa produkter är märkta med KRAV eller
EU-lövet. När det gäller just livsmedel kan producenterna också få använda
orden eko, organic och ekologisk på förpackningarna.
MSC-märket garanterar att fisken är fångad på ett hållbart sätt.
Ekologisk frukt är temat för Miljövänliga Veckan i år, den återkommande
veckan då vi fokuserar på ekologiska produkter.

Åhörargruppen kom från Örnsköldsvik, Sollefteå, Östersund och från
Sundsvall.

7 september
Fika utanför fårhage

Får i fårhage

kl 11.00
Vuxna och barn är alla välkomna på besök till fårhage i Kovland. Vi får höra hur det är att driva en ”fåragård”.
Djuren håller landskapet öppet samtidigt som man får ull och lammkött. Får och lamm är sällskapliga så vi får se dem på nära håll.
Medtag eget fika.

Väg 86 genom Bergsåker till Kovland 13 km. I Kovland svängen man vänster in på väg 320 (mot Holm) 7 km. Efter skylten ”Krången” ca 1 km kvar. Jag sätter upp våran skylt ”Eko träff” med pil vid stora vägen. Sväng vänster och 100 m från landsvägen ligger gården.

Ledare: Inga-Lill Nordin
Kontaktperson: Lisbeth Jakobsson 073-932 52 85

Sammarrangemang med Natursnokarna

Referat
Värdparet Inga-Lill Nordin och Bengt-Olof Nyman gav oss en trevlig
information om hur det är att ha får och lamm på en KRAV-certifierad gård.
Mycket kotroller, mycket pappersarbete men övervägande delen är roande och
trivsamt arbete. Stängsla hagar, plöja och så till fodervall samt klippa
djuren en eller två gånger per år. Vid slakt hålls djuren och köttet
noggrant skilda från de konventionellt uppfödda. Lammköttet går
förmodligen till gourmé restauranger, ullen säljs och garvmetoden på
skinnen inriktas alltmer på miljötanken. Att nå ett hållbart kretslopp där
allt kan återvinnas var gårdägarens framtidstankar.

Får i fårhageInga-Lill Nordin och fåren

13 september
Geologins dag i Höga Kusten

IMGP1927

Vi gör en geologisk resa i Höga Kusten och studerar landhöjningens och bergarternas effekter på landskapet och floran. Färden kommer att gå till Bönhamnsområdet och Mjällomslandet, bl a med Högklinten och Norrfällsviken (har ni tittat på grottan där?).

Vi kommer att röra oss i ett tidsspann på 1250-1500 miljoner år när det gäller bergarter och 10 000 – 0 år när det gäller landskapet som rest sig ur havet.

Lätt terräng som passar både barn och vuxna. Räkna med ca 3 km vandring totalt.

Ledare: Lennart Vessberg

Samling: Vid Nordingrå kyrka, den 13 september kl 10, där vi organiserar samåkning. Vi är tillbaka vid kyrkan ca kl 15.00.

Ta med: Matsäck både för ett förmiddagsfika och lunch.

Utflykten är öppen för alla medlemmar i länet och kostnadsfri i ett samarrangemang mellan Naturskyddsföreningens länsförbund, Naturum Höga Kusten och Studiefrämjandet.

14 september
Skogens Dag, Sidsjön

Honungsbi

Pollinerare i skogen
Vilka är de? Vem ser till att bären finns? Hur ser vi till att våra svenska vilda bin finns kvar i våra skogar? Bin är viktigare än man kan tro. De minskar i mängd och behöver ditt stöd!
Skogens och din trädgårdsmästare håller på att dö. Ja, så illa är det faktiskt. Bina är på många håll på väg att försvinna. Och det kan få stora konsekvenser. För ett litet bi har en större uppgift än man kanske kan tro. Två tredjedelar av alla grödor som odlas i världen är idag pollinerade och till största delen av bin. Tack vare de så får du på din tallrik frukt, bär och nötter. Och de jobbar gratis! Men inte till vilket pris som helst. Hjälp oss i vårt arbete för bina genom att välja att köpa ekologisk mat och genom stödja en miljövänligare skogspolitik.
Kom och drick te´ och smaka på ekologisk honung som är från våra lokala biskötare!
Vilka är våra vanligaste svampar som vi plockar? Kom och gissa!
Tid: 11-15
Kontaktperson: Lena Norell 070-236 55 11

20 september
Humleholkar med Natursnokarna

Vi har fått möjligheten att besöka IngaSara som ska guida oss i att bygga varsin Humleholk, visst låter det spännande? Som vanligt är Natursnoksträffen gratis men till denna träff krävs en anmälan. Senast den 14 september behöver vi få veta hur många barn som kommer och vill bygga en humleholk. Anledningen till kravet på anmälan är att vi ska hinna skaffa fram rätt mängd material till träffen. Räkna med att arbetet tar 2-3 timmar. Medtag eget fika!

kl. 10:00
Vinoret 132, SundsvallFör vägbeskrivning ring IngaSara 070-209 73 94.
För att anmäla sig kan du skicka en sms med antal vuxna och barn som vill delta samt hur många barn som vill bygga en egen Humleholk. Anmäl er till nr. 073-038 14 69. Det går att anmäla sig efter den 14 september men absolut senast den 16 september.

27 september
Bonde i butik

Coop Forum, Birsta
kl 12- 16
En bonde som drive ekologisk djurhållning kommer att tillsammans med oss finnas i butiken.
Gör en miljöinsats när du handlar. Vi tipsar, förklarar och visar de miljömärken
som gäller för ekologiska livsmedel.

Kontaktperson: Lisbeth Jakobsson 073-932 52 85

UtskriftEU-ekologisklogo-2010  portrait-web-low-sv

Miljömärket med de högsta kraven, EU:s miljömärke och märket för certifierat hållbart fiske.

28 september
Klapperstensfält, strandvallar och flyttblocksgrottor

vargberget vargberget2 vargberget3

På Vargberget, strax norr om länsgränsen och väster om Armsjön, finns ett av Sveriges största klapperstensfält. För 8000 år sedan svallade havet bort allt finkornigt material och kvar blev bara fält av grova stenar, som ännu efter 8000 år är öppna och obeväxta. Högre upp på bergssluttningen finns några imponerande blockgrottor och uppe på berget har man en hänförande utsikt över Armsjön och havet.

Mellan klapperstensfälten är skogen tätare och på många ställen kan man plocka trattkantareller och andra svampar.

Läs mer om Vargberget i Sundsvalls Naturguide, klicka här.

Söndag 28 september ordnar Naturskyddsföreningen en utflykt till Vargberget. Vi samlas vid P-däcket norr om Kulturmagasinet för avfärd kl. 10.00 eller vid ICA Bommen kl. 10.30. Sedan åker vi E4 till Nyråviken, där man kan ta av till höger och parkera på en skogsbilväg som leder upp till den gamla kustvägen, Norrstigen, varifrån vi sedan forsätter upp på berget.

Anmäl gärna ditt deltagande i förväg till bjorn.abelsson@telia.com. Men det går bra att dyka upp oanmäld också. Glöm inte stadiga skor och matsäck!

Välkommen!