Inspirationsdagar, 2024

Varmt välkomna till Inspirationsdagarna 2, 2024  🧩

14-15 september (lunch till lunch) på Hotell Hammarstrand

Det ideella engagemanget betyder mycket för vår demokrati och för samhällets utveckling. Naturskyddsföreningens kamp för att skydda vår natur har nog aldrig varit viktigare än nu.

Vi följer nu upp inspirationsdagarna i februari med en ny lunch till lunchträff. Syftet med dessa dagar är att fortsätta arbetet med att stärka det befintliga engagemanget. Efter helgen ska vi kännas oss bättre på att entusiasmera till och kommunicera kring ideellt arbete.

Vi kommer att försöka förlägga vissa pass utomhus, så tänk på att ta med kläder för väder!

Inspirationsdagarna inklusive mat och boende är gratis för dig som är medlem i vår region och du kan söka reseersättning från ditt länsförbund.

Program: (kan komma att ändras)

Lördag 14/9
11.00 Ankomst, incheckning på Hotell Hammarstrand och fika

11.30 Välkomna
• Presentationsrunda “Vad brinner du för?”
• Länsförbunden om 2024: mål och prioriteringar, vad händer i våra län och vad har hänt sen sist vi sågs?
• Kansli Mitt om att stärka det befintliga engagemang, arbetsgrupper och verksamhetsplanering för att få fler aktiva.

12.30 Lunch

13.30 Ledarskap med Staffan Landström
En workshop med lite grundläggande tips om ideellt ledarskap.

15.00 Fika

15.30 Gruppdynamik med Kristina Keyser
Workshop om hur arbetsgrupper fungerar och utvecklas med tiden.

19.00 Middag

Söndag 15/9
7.00-8.30 Frukost

8.30   Reflektion på lördagen

9.30 Utåtriktad kommunikation med Katja Kristoffersson inklusive fika
I åratal har vi ställt oss frågan: varför blir vi inte fler aktiva? Vi har flera hundra tusen medlemmar men bara några få aktiva. Kan det vara så att vi inte når ut med vårt budskap? Hur beskriver vi vår verksamhet och hur kan vi locka fler?
Vi kommer att göra praktiska övningar där ni får konkreta tips att använda er av i er verksamhet.

12.00  Sammanfattning/Avslutning: Runda – vad har varit bra, vad behöver ni mer av?

12.30 Lunch och avsked