Genomförda aktiviteter 2012

Tyvärr försvann alla foton ur arkivet vid byte av program.

21 april – Klädbytardag

På lördagen den 21 april hade Naturskyddsföreningen klädbytardag. Det hela arrangerades på ett 70-tal platser i landet. Så här såg det ut i Sundsvall.
Mannen som står vid klädställningen heter Khalil Koivisto och hjälpte oss med arrangemanget, som var kretsens första när det gäller klädbyten.
Text och foto Hans Andersson

6 maj – Fågelskådningens dag

Tillsammans med MOF som ledde utflykten skådade vi fåglar på Stornäset. Tur som tokiga hade vi med vädret för solen sken och lördagen hade varit regnig. MOF delade in alla i grupper om tio och vår grupp hade Göran Säwén som ledare. Han guidade oss kunnigt genom all fågelsång och flygande fåglar.
Många var vi på näset, säkert minst 50, som fick välförtjänt fika ute vid revlarna.

17 juni – De vilda blommornas dag

I Sundsvall

Naturskyddsföreningen Sundsvall – Ånge, Medelpads Botaniska Förening och Vigge intresseförening arrangerade på söndagen en trevlig utflykt till den fina ängen i Vigge, Stöde.

Ledare för utflykten var Håkan Lindström, Jan-Olof Tedebrand och Gösta Åslund som ledde vandringen på ängen tillsammans med 12 mycket intresserade deltagare som lyssnade, frågade och antecknade. Under trivsamma former kunde man lära att skilja vårfingerört från blodrot, hur man såg skillnad på den blåa norrlandsviolen och lika blåa skogsviolen, att vårbrodden luktade kumarin att stagg även kallas hära eller stara och var svår att slå med lie och mycket mycket mer för att inte tala om den lokala kulturhistoria som vissa deltagare besatt.

Det fina kaféet i byn var öppet och många avslutade vandringen med kaffe och dopp på verandan.

Text och foto: Hans Andersson

I Ånge

Naturskyddsföreningen Sundsvall – Ånge i samarbete med Medelpads Botaniska Förening arrangerade på söndagen en utflykt till Halmmyran

Under Bengt Larssons ledning fick vi en gedigen guidning på Halmmyran i Ånge med rikligt med orkidéer såsom guckusko, korallrot, lappnyckel och tvåblad. Men även annat intressant fanns att se; dvärgtranbär och enlav och vackra fjärilar. Och som alltid på myren – en lång fikapaus med gott kaffe

Text: Hans Almén
Foto: Bengt Larsson

2 september – Svampens dag

Hans Andersson och Siv Norberg ledde utflykten på Svampens Dag den 2 september som gick till Svarttjärn i Njurunda.

Det hade kommit mycket regn och det riktigt forsade i bäckar och ibland även på stigar men dagen till ära så slutade regnet. Svamptillgången var inte så där överväldigande men alla fick med sig något hem.

Se bilden på svampkorgen där det ligger både matsvamp (kantareller) och färgsvamp (taggsvampar) som ger mestadels grön färg på ullgarn. En söt liten hund var också med.

Text och foto: Hans Andersson

9 september – Skogens dag

Naturskyddsföreningen deltog på Skogens dag med temat Kåda, tjära, träkol, lavar och mossa.

Det var en strålande underbar sensommardag. Vi hade på vårt bord ämnen som berör skogen. Det var svensk grankåda, svensk trätjära och träkol från Lissans hembrasa. Olika mossor fanns på bordet där man kunde se vilka skillnader det är på olika sorter. Det som vi i folkmun kallar för vitmossa är egetligen en lav. Det kom relativt många besökare. Vi informerade om tjärans olika användingsområde, t.ex att måla sitt trähus med, (istället för målarfärg, vilket gör att man slipper skrapa bort gammal målarfärg) och tjäran ger ett bra ytskydd. Det är ett naturligt skyddsämne för trä.

Kåda är barrträdens försvar mot insektsangrepp. Kådrik barrved brändes i en tjärdal och tjäran rann fram. Trätjära används än i dag som impregneringsmedel men framställs genom torrdestillation. Träkol bildades i kolmilor ända fram till andra världskrigets slut. Platser där kolmilor legat syns i dag som kolbottnar och måste idag skyddas vid skogsavverkning. Dagens grillkol tillverkas i ugnar.

Mossor och lavar täcker skogsmarker. Mossor har klorofyll och kan därför framställa sin näring genom fotosyntes dvs de tar upp koldioxid som omvandlas till syre och näring.

Lavarna är uppbyggda av svampar och alger och tar sin näring från vattnet i underlaget, regnvattnet eller ur luften. Lavar är mer eller mindre känsliga för luftföroreningar. När de försvinner kan detta vare en fingervisning om att miljön i trakten inte mår bra.

Text:Charlotte Tingsjö  och Lisbeth Jakobsson
Foto: Lisbeth Jakobsson, Rolf Harbom och Marianne Högnefors

21 september – Framtidsveckan v 38

Sundsvalls kommun arrangerade en Framtidsvecka under vecka 38 med många olika aktiviteter. Naturskyddsföreningen medverkade under fredagen 21 september med informationsbord på torget.

Hudvårdsartiklar och plastföremål för barn

På vårt bord fanns förslag till utbytbara produkter för dessa artiklar och en lista på miljömärken. Listan uppskattades av de förbipasserande som gärna tog med sig den.
Förslag på hudvårdsprodukter som vi visade var schampo, tvål, krämer m.fl. Alla miljömärkta. Nappflaskor, nappar och tuggringar i plast kan bytas ut till materialen glas och gummi vilket vi också kunde visa upp.
Försök att undvika ämnena ftalater, bisfenol A, parabener, triklosan
Läs mera om kemikalier och tips i Sveriges Natur nr 1/2011 och nr 4/2012. I det senare numret kan du klippa ut en lista och bära med dig.

Text: Lisbeth Jakobsson
Foto: Lena Almén

20 oktober – Vargsafari

En grupp medlemmar hade förmånen att följa Tryggve Hedtjärn på vargspaning i skogarna mellan Fränsta och Naggen. Spaningen började i dagsljus klockan 15 och slutade i nattsvart mörker klockan 20.

Första spåret var en vargskit 2-4 dagar gammal. Skiten hade spår av älghår som visade vad vargen haft till middag. Det gjorde att gruppen den närmaste tiden hade blicken spänd neråt marken, vilken resulterade i fler spillningsfynd; efter älg, grävling och orre och tjäder samt många högar av mer svårbestämd art.

Efter ett tag flyttades blickarna lite högre upp och vi fick se fina fynd av lunglav på död ved.

Kvällen förbereddes med brasa och varma kläder och medhavd förtäring. Tyvärr fick vi i mörkret inte höra något vargyl.

Medan vi satt vid brasan och spetsade våra öron och lyssnade efter yl och njöt av kvällen började det sakta att falla mjuka snöflingor över oss. I den höglänta terrängen föll snön och bildade ett vackert vitt täcke över den alldeles vindstilla lägerplatsen.

Det är en fantastisk upplevelse att sitta i mörka skogen runt en lägereld och samtala tyst och lyssna till skogens alla ljud. Kvällen gav mersmak och om vargen kommer att vara kvar vill vi mycket gärna att vi får möjlighet till en uppföljare.

Text och foto: Hans Almén