Föreläsningen ”Vår tid på jorden” med Mattias Klum

Ta ställning för framtiden. Du röstar med vad du köper.

Bilder visades från olika platser på jorden där han fotograferade ormar, väckelsebjörn, grodor, hajar, rockor, fiskar mm. Ofta får han uppdrag från kända världstidningar.

Mattias visade egna tagna foton från Borneos regnskogar, där regnskogen skövlas/bränns upp, så att palmträd kan planteras. 75% av regnskogen är borta och skövlingsmaskiner bildar markskelett som är helt döda. Bl.a. orangutanger som lever i regnskogen får ibland en liten ö (skogrest) kvar att leva på. För de som alltså inte bränts upp eller redan skjutits. När maten är slut på skogsresten söker djuren sig ut på palmplantagerna för att leta mat, där de då blir skjutna, eller om det är små ungar tas de till fånga som husdjur i hemlighet. Om tio år beräknas bl a orangutagerna vara helt borta.

Har vi något ansvar som bor i Sverige? Vi kan uppmärksamma de produkter och bojkotta de som innehåller palmolja, ibland betecknas palmolja som ”vegetabiliskt fett/olja”. Palmoljan finns i kosmetikaprodukter, godis mm.

80 000 – 100 000 hajar slaktas per dag och det ökar. Hajar har funktionen att vara havets vaktmästare som städar upp och har viktig funktion.

När Mattias Klum´s dykarlag dök i det hav där rockorna befinner sig, och de stod på botten för att titta på de 8 meter breda rockorna som flöt majestätiskt som turkiska mattor ovanför dem, kom en rocka och ställde sig rakt framför en av dykarna. Rockan stod upp alldeles stilla och visade upp sitt bröst. Där var det en stor rostfri krok som satt rakt i bröstet. Hela hans kropp var inlindad i tjocka långa kablar. Dykaren stod stilla och var chockad. Han förstod att rockan sökte hjälp. Dykarna tog fram sina verktyg och fick trycka ut kroken som hade en stor hulling, ut genom bröstet (precis som man gör när man fått en fiskekrok i fingret och det gör verkligen ont). Rockan rörde inte en fena under hela processen. När han blev fri, seglade han upp till ytan. Efter en kort stund kom rockan tillbaka och ställde sig framför de som för att säga ”Tack”. Dykarna började gråta där på havsbotten i detta möte.

Vi människor behöver överbrygga glappet mellan vår hjärna och mera följa hjärtats röst, som oftast är det mest förnuftiga långsiktigt. Du kan bidra med en bättre värld.

Hemsida : http://www.mattiasklum.com

Sammandrag av Charlotte Tingsjö