17 juni 2012 – De vilda blommornas dag

I Sundsvall

Naturskyddsföreningen Sundsvall – Ånge, Medelpads Botaniska Förening och Vigge intresseförening arrangerade på söndagen en trevlig utflykt till den fina ängen i Vigge, Stöde.

Ledare för utflykten var Håkan Lindström, Jan-Olof Tedebrand och Gösta Åslund som ledde vandringen på ängen tillsammans med 12 mycket intresserade deltagare som lyssnade, frågade och antecknade. Under trivsamma former kunde man lära att skilja vårfingerört från blodrot, hur man såg skillnad på den blåa norrlandsviolen och lika blåa skogsviolen, att vårbrodden luktade kumarin att stagg även kallas hära eller stara och var svår att slå med lie och mycket mycket mer för att inte tala om den lokala kulturhistoria som vissa deltagare besatt.

Det fina kaféet i byn var öppet och många avslutade vandringen med kaffe och dopp på verandan.

Text och foto: Hans Andersson

I Ånge

Naturskyddsföreningen Sundsvall – Ånge i samarbete med Medelpads Botaniska Förening arrangerade på söndagen en utflykt till Halmmyran

Under Bengt Larssons ledning fick vi en gedigen guidning på Halmmyran i Ånge med rikligt med orkidéer såsom guckusko, korallrot, lappnyckel och tvåblad. Men även annat intressant fanns att se; dvärgtranbär och enlav och vackra fjärilar. Och som alltid på myren – en lång fikapaus med gott kaffe