Utflykt till fjärilslandskap

”Utflykt till Jämtkrogens fjärilslandskap och Halmmyrans naturreservat 13 juni

Violett guldvinge
Foto: Annika Carlsson

Vi gästas av Lars Pettersson från Lunds universitet och ansvarig för svensk dagfjärilsövervakning. Han guidar oss längs den spännande del av E14 som kallas ”Fjärilsvägen”. Här finns ovanligt många fjärilsarter varav flera flyger just nu i juni, t ex violett guldvinge. Nära Fjärilsvägen finns Halmmyrans naturreservat som vi också ska titta på tillsammans med länsstyrelsen i Västernorrland.

Samling: kl 10 vid Ånge Naturum, 1,5 mil söder om länsgränsen, längs E14.
Vi delar upp oss i två grupper som byter plats och guide efter en gemensam lunch i fält med egen medhavd matsäck. Vi avslutar kl 15.
Obligatorisk anmälan till Naturskyddsföreningens Kansli Mitt, senast den 10 juni: maria.danvind@naturskyddsforeningen.se, eller 073-275 17 36. Max 30 personer.

Pga corona kan vi inte ha någon organiserad samåkning. Alla anmälda ansvarar för att följa Folkhälsomyndighetens riktlinjer när vi träffas. Anmäl dig inte, alternativt avboka din anmälan om du inte känner dig fullt frisk!

VÄLKOMMEN!”
___________________________________________________

Makaonifjäril       Foto Urban Wiklund

Några rader om vår lyckade fjärilsutflykt 13 juni.
Fjärilsutflykt Halmmyran 2020

Håkan Blomqvist Foto Maria Danvind