Orkidéer och pyrolor i magisk gammelskog

Söndag 3 juli

Vi ser i finaste sommartid på orkidéer och pyrolor i gammelskogen vid Kåski i Stöde finnmark där vår medlem Maja Lundahl bor med sin familj. Samling vid landsvägsbron i Kåski kl 10.

Utdrag ur rapport om Kåski gammelskog: ”Vi har sju arter i Medelpad inom gruppen pyrolaväxter: ryl Chimaphila umbellata, ögonpyrola Moneses uniflora, björkpyrola Orthilia secunda, grönpyrola Pyrola chlorantha, klockpyrola Pyrola media, klotpyrola Pyrola minor och vitpyrola Pyrola rotundifolia. De är alla perenna, vintergröna örter eller ris (ryl är lätt vedartad). Rolf Lidbergs akvarell av Medelpads sju pyrolaväxter finns på sidan 339 i praktverket Medelpads Flora (2010). Gammelskogen i Kåski är ett paradis för studium av fyra pyrolor: björkpyrola, klotpyrola, vitpyrola, ögonpyrola”.

Vitpyrola Foto: Håkan Sundin

Ledare: Maja Lundahl, Kerstin Stickler, Eva och Håkan Sundin, Jan-Olof Tedebrand
Samarrangemang: MBF, Naturskyddsföreningen Sundsvall-Ånge, Naturum Ånge